Пане Президент, шановні члени поважного Суду. Це
велика честь та винятковий привілей виступати сьогодні перед головним судовим
органом ООН від імені України.
Україна
звернулася до Суду з метою захисту основних прав народу України, який зіткнувся
з порушеннями міжнародного права з боку Російської Федерації. Сьогодні я прошу
Суд запровадити тимчасові заходи для запобігання непоправних порушень прав
людини протягом розгляду цієї справи Судом.
Тисячі
невинних українців вже відчули на собі смертоносні атаки, а мільйони
залишаються під невідворотною загрозою. Їхні мирні повсякденні життя
зруйновані, а їх фундаментальні права зухвало порушуються одним з постійних
членів Ради Безпеки ООН – Російською Федерацією.
Російська
Федерація безперервно порушує міжнародне право та права людини. Російська
Федерація продовжує надавати смертоносну підтримку незаконним збройним
формуванням, які вчинили чисельні терористичні акти в Україні. В окупованому
Криму Російська Федерація повністю зневажає права людини, впроваджуючи політику
культурного знищення та дискримінації. Такі дії є неприпустимими для
міжнародної спільноти. Вони були засуджені ООН.
Російська
Федерація здійснює свою зовнішню політику не зважаючи на людські життя, та
використовує будь-які засоби для нав’язування своєї волі. Тактика Російської
Федерації включає підтримку тероризму та актів расової дискримінації,
пропаганду, підривну діяльність, залякування, політичну корупцію, кібер-атаки.
З такою реальністю ми стикнулися в Україні. Російська Федерація продовжує таку
поведінку вже протягом трьох років, увесь цей час заперечуючи свою багатоаспектну
агресію проти України.
Сьогодні я
стою перед Судом і прошу захистити основні права українського народу. Ми
вимагаємо справедливості та міжнародно-правової відповідальності, у той час як
Російська Федерація продовжує демонструвати зневагу до своїх зобов’язань за
міжнародними договорами. Як наслідок, український народ піддається тривалій
кампанії терору та культурного знищення. Ситуація насправді жахлива.
Навіть
протягом останніх кількох тижнів ставки були підвищені. Підтримувані Російською
Федерацією незаконні збройні формування збільшили кількість атак та посилили
градус залякування мирного населення. В українському місті Авдїївка протягом
тижня з 29 січня по 5 лютого моніторингова місія ОБСЄ підтвердила щонайменше 8
смертей мирних громадян та 30 випадків отримання ними поранень. В результаті
невибіркових обстрілів місто зазнало значної руйнації жилих будівель та
критичної інфраструктури, цивільне населення було залишене без електрики,
водопостачання, і навіть опалення під час суворих морозів набагато нижче нуля
градусів. Протягом лише двох місяців з початку 2017 року кількість снарядів,
які використовувались для обстрілів Авдіївки, оцінюється на рівні 15 000
штук. Ця кількість відповідає 14 вагонам доверху наповненим боєприпасами. В той
же час, офіційний речник російського Президента публічно виразив сподівання, що
підтримувані Росією незаконні групи не залишаться без боєприпасів. Чи можуть
залишатися будь-які сумніви щодо того, звідки це озброєння постачається? Ні.
Воно постачається з Російської Федерації.
Атаки проти
мирного українського населення є логічним продовженням підтримки, яку Російська
Федерація надає групам, що вчиняють акти тероризму в Україні. Збиття літака
рейсу МН17 за допомогою російської системи БУК не зупинило фінансування тероризму
Російською Федерацією. За такої постійної підтримки відбулася атака на автобус
у Волновасі. Лише за два тижні потому був обстріляний Маріуполь, а Краматорськ
– за декілька тижнів після цього. У Харкові мирне населення було залякане
низкою вибухів. Ці події не трапились випадково, це наслідок підтримки
Російською Федерацією тероризму в Україні.
Тим часом,
як на сході України мирне населення страждає від невибіркових атак, в
окупованому Криму Російська Федерація продовжує втілювати в життя радянський підхід
до прав людини, придушуючи групи, які вважає своїми ворогами. Нещодавно 11
кримських татар, які мирно зібрались на протест проти вибіркових обшуків, були
насильно затримані. Це є черговим прикладом того, як російський режим змушує
замовкнути тих, хто викликає у нього неприязнь.
У цій справі
Україна вимагає компенсації за триваючі порушення Росією двох міжнародних
договорів: Міжнародної конвенції про боротьбу з фінансуванням тероризму та
Міжнародної конвенції про ліквідацію усіх форм расової дискримінації. Радники
України наведуть детальні обґрунтування природи нашого позову і причини, чому
запровадження тимчасових заходів є невідкладною необхідністю. Перед тим як вони
це зроблять, я маю намір надати короткий історичний контекст для того щоб
продемонструвати, що поточні події в Україні не відбуваються ізольовано від
попередніх.
З моменту
відновлення незалежності сучасної України після розвалу Радянського Союзу,
народ України намагався втілити в життя демократичні цінності, встановити життя
людини і її гідність найвищою цінністю держави і суспільства. На відміну від
багатьох інших пост-комуністичних країн, в Україні ніколи не було напруженості
на етнічному підґрунті. Конституція України та відповідне законодавство
встановлюють всеохоплюючу систему захисту прав етнічних груп, що
підтверджується спостерігачами ООН та ЄС. Жахливі новини про терор проти
мирного населення здавалися чимось, що відбувається далеко від нас.
Трансформація
України та посилення зв’язків з Європейським Союзом стали причиною особливого роздратування
Росії. Російська Федерація погрожувала знищити економіку України шляхом
запровадження каральних односторонніх торговельних обмежень, намагалася
заморозити українських людей шляхом припинення поставок газу протягом холодного
зимнього сезону, ставила під сумнів територіальну цілісність України.
Протягом
останнього десятиліття втручання Російської Федерації у справи України постійно
поглиблювалося. Воно досягло небезпечних нових рівнів у 2014 році. Російська
Федерація вирішила втрутитися в Україну із застосуванням військової сили;
підтримувати незаконні угруповання, які здійснюють акти тероризму на
українській землі; і порушувати права людини мільйонів українських громадян,
включаючи, для багатьох із них, право на життя. Така поведінка відображає більш
широку кампанію Російської Федерації, з якою, на жаль, ми всі знайомі.
Як заступник
Міністра закордонних справ я маю справу з усіма цими питаннями. Але сьогодні я
тут як Агент України, і у такій якості моїм пріоритетом є право, а не політика.
Протягом майже трьох років я особисто проводила переговори з Російською
Федерацією щодо цих правових спорів. Я визнаю, що це було дуже складно. Час від
часу Російська Федерація відхиляла протести України щодо порушень положень
міжнародних договорів. Наші заперечення не сприймалися всерйоз, і нам
повторювали раз за разом, що у нас немає реального спору. Після цього я
поверталася додому та на власні очі бачила, як Російська Федерація продовжує
свою кампанію проти українського народу. Після численних спроб, настав час
визнати, що вже досить.
Це те, що
привело нас сюди, в Міжнародний суд ООН. У цей складний час ми маємо довіритися
міжнародно-правовим інституціям для захисту. Ця справа стане меседжем, що
міжнародний правовий порядок може протистояти могутнім державам, які зневажають
міжнародне право та права людини.
Водночас,
наше прохання сьогодні є дуже скромним. Все, чого ми шукаємо – це стабільність
і спокій у непередбачуваній та небезпечній ситуації. Пане Президент, члени
Суду, в світлі невідворотної небезпеки, яка нависла над народом України, я
закликаю вас встановити тимчасові заходи. Наш шановний юридичний радник
пояснить причини, чому Суд має гарантувати нам цей захист.
По-перше,
Профессор Гарольд Хонджі Ко надасть загальний огляд заяв України та нашого
клопотання про введення тимчасових заходів.
По-друге,
пані Марні Чік пояснить необхідність введення тимчасових заходів відносно
Міжнародної конвенції про боротьбу з фінансуванням тероризму, та продемонструє,
що усі критерії для їх введення виконані.
По-третє,
пан Джонатан Гімблетт пояснить необхідність введення тимчасових заходів
відносно Міжнародної конвенції про ліквідацію всіх форм расової дискримінації,
та продемонструє, що усі критерії для введення тимчасових заходів за цією
конвенцією також виконані.
Дякую, пане Президент та шановні члени Суду. Я
прошу передати слово професору Ко для продовження усного виступу України. (МЗС України)